En vecka utan (eller med strulande) internet är anledningen till att jag inte bloggat om vår Stockholmsresa, men here it goes (håller tummarna att internetuppkopplingen 'håller' *copy/paste:ar till ett worddokument*):
 
Måndag 30/7: Hade kommit överens med familjen Onemountain att vi skulle försöka komma iväg 10:00, 09:50 satt lilla familjen i den fullpackade bilen och jag ringde Mr Onemountain som suckade: "Jag trodde vi var färdiga, men nu sätter Katti precis på en kanna kaffe?!" så vi kom överens om att försöka hitta varann på vägen och så fräste vi iväg.
 

Tinar frysta picknickmackor (Bild: min)

Picknick pågår (Bild: min)
 
Strax efter Jönköping stannade vi och käkade medhavd matsäck och inväntade K & C med familj samt Ks kusin S med familj och ungarna fick leka av sig och alla äta sig mätta. Vi satte iväg lite före de andra och tog en snabb burgarpaus i Järna innan vi sen anlände i storstaden.
 

Stockholm Hostel (Bild: min)
 
Vi hade bokat boende på Stockholm Hostel och lassade ur bilarna i våra rum innan vi gav oss ut på stan.
 

Vi väntade förgäves på att kungen skulle komma ut på balkongen (Bild: min)
 
Vi valde att ta en kvällspromenad i Gamla Stan och kring slottet innan vi sen återvände till våra rum och slocknade som ljus (ja, vår lilla familj iaf!).
 

Junibacken (Bild: min)
 
Tisdag 31/7: På vår andra dag hade vi 'bokat in' Junibacken, Vasamuseet och Skansen. Vi började med besök på Junibacken... eller ja, karlarna med 'stora' barn gjorde Junibacken me'ns jag och Katti stannade utanför och drack kaffe i parken.
 

Fika i parken (Bild: min)
 
Sen skulle vi till Vasamuséet, men kön dit in var huuur lång som helst och det såg ut att vara äckligt knôkat där inne så vi valde helt enkelt att låta regalskeppet vänta till vår nästa resa till huvudstaden och så vandrade vi vidare till Skansen.
 

As it says (Bild: min)
 
Vi hann inte mer än innanför grindarna så small det till av åskan och himlen öppnade sig! Vi rusade upp till Skansen akvariet och stannade därinne så länge regnet stod som spön i backen (trodde vi).
 

Elsa klappar spindel (Bild: min)
 
Efter att regnet lugnat sig och vi kikat på alla djur och klappat ormar och spindlar och ooh:at och aah:at över läskiga och mindre läskiga djur så knatade vi vidare i parken. Vi hade inte hunnit långt förrän himlen öppnade sig igen och vi fick ta skydd under träden. Julia fick nog och surade över att: "Pappa LOVADE att det bara skulle komma en skur! Nu har det regnat hur länge som helst! Det kommer regna HELA dagen!!", men hon hade fel för sen när solen bröt fram blev det riktigt varmt och härligt och det regnade INTE resten av dagen.
 

Han är där nånstans - sötMåns (Bild: min)
 
Ungarna fick leka av sig, moffa i sig glass, titta på Måns Zelmerlöw och Allsång på Skansen-scenen och titta på repetitionerna. Sen när allsången skulle börja, då drog vi oss där ifrån och återvände till våra rum och ungarna hann nog inte lägga huvudena på kuddarna innan de sov som små snarkande griskultingar.
 

På väg in till stan (Bild: min)
 
Onsdag 1/8: Den här dagen hade vi planerat in Slottet och Gröna Lund. Vi började med att åka till Gamla Stan, vandra upp till slottet och sen gå 'husesyn'. Vi kikade på Slottskyrkan, slottssalarna, myntkabinettet och livrustkammaren och hann picknicka ute på slottsbacken innan vi drog vidare.
 

Slottskyrkan (Bild: min)
 

Picknick på slottsbacken (Bild: min)
 

Underhållning till kaffet (Bild: min)
 
Bästa med slottsbesöket - Mr Onemountain är känd för att vara väldigt duktig på att ta kort och han gillar att ta kort på mycket och väldigt gärna på kändisar (man kan kanske säga att han samlar på dem?). När han, maken och de 'stora' kidsen gick till Myntkabinettet så 'fick' inte jag och Katti följa med utan fick snällt sitta utanför och vänta med småttingarna i sina vagnar. När C kommer ut ur myntabinettet frågar jag om det var bra och han svarar jakande varpå jag säger: "Ja, det var ju tur att det var bra! För det hade ju varit synd att missa ett sånt fotoop, när kungen kom ut från slottet och hoppade in i en taxi, om det hade varit trist därinne." Den blicken som C fick var värd väntan utanför myntkabinettet. Förlåt Mr Ounemountain, för att jag lurades, men du kanske kan trösta det med att du faktiskt gjorde min dag? ;P
 
Efter slottet tog vi oss till Gröna Lund och roade oss kungligt till sena kvällen!
 

Äckligt mycket folk! (Bild: min)
 

Alice kikar på karusell (Bild: min)
 

Julia köar (Bild: min)
 
Jag gillar verkligen Stockholm, men Gröna Lund ger jag inte mycket för. Litet, trångt, skramligt, skraltigt, gammalt, nergånget... Liseberg klår Grönan med hästlängder! Ungarna däremot är inte så kräsna och gillade såklart Gröna Lund en hel massa! Jag måste ge en eloge till personalen i de olika spelbåsen - jätteduktiga, trevliga, glada och fantastiska med/mot barnen. Där har Liseberg nåt att ta efter.
 

Tom Tits (Bild: min)
 
Torsdag 2/8: Grattis Mr & Mrs Onemountain på bröllopsdagen! Att det redan gått fyra år??! Tyckte ni gifte er nyss... och ändå känns det som om C tillhört släkten alltid? Vi hade planerat in Naturhistoriska Riksmuséet och Cosmonova på förmiddagen för att sen ta Tom Tits Experiment på eftermiddagen, men insåg att det skulle bli tajt. Vi packade väskor, käkade frukost, fixade matsäck och packade bilarna och åkte sen direkt till Södertälje och Tom Tits. Vilket fantastiskt ställe!! Har ni kids och har möjlilghet så ÅK DIT!
 

Julia testar felvänd cykel (Bild: min)
 

Alice var nöjd med att leka i sandlådan (Bild: min)
 

Julia & Elsa i Stormen (Bild: min)
 
I sju timmar sprang vi upp och ner och testade det ena experimentet efter det andra och lekte och stojade och åkte rutschkana och testade felvänd cykel och hur det är stå i en storm och som om inte allt detta var nog så pågick en utställning på fjärde våningen som slog oss med häpnad.
 

Body worlds (Bild: min)
 
Saxat från Tom Tits hemsida: "BODY WORLDS visar organ och hela, riktiga kroppar som donerats av människor som velat hjälpa till med att öka kunskapen om kroppen, anatomi och hälsa. Kropparna har bevarats genom plastination -  en speciell metod, utvecklad av Dr. Gunther von Hagens. Det ger oss möjlighet att få en inblick i och förståelse för hur vidunderligt livet är. Varje enskild kropp i utställningen visar en rad fakta, bl.a. samspelet mellan hjärna och muskler, kroppens rörelsemöjligheter och organens placering. Alla plastinerade kroppar är donerade specifikt till utställningen." Det var helt otroligt och en vecka senare kan jag fortfarande emellanåt slås av hur fantastisk utställningen är. Gå och se den!
 
Helt slutlekta satte vi oss i bilen och åkte hem.
 
Tack Stockholm för att du är en fantastisk stad! Tack vädergudarna som (nästan hela resan) var på vår sida! Tack familjen Onemountain för otroligt trevligt resesällskap - vart åker vi nästa sommar? ;) Tack lilla familjen för en trevlig semesterresa!
 
Mitt nya mobilskal får summera Stockholmsresan:
 
/ S. 
Allsång på Skansen, Body worlds, Gamla Stan, Gröna Lund, Grönan, Junibacken, Måns Zelmerlöw , Skansen, Slottet, Stockholm, Stockholm Hostel, Tom Tits, Vasamuséet,

Kommentera

Publiceras ej