Veckan före jul försvann i ett huj där vi bakade, gjorde godis, drog fram (mer) pynt, köpte klappar och juldonade i vanlig ordning.
 
Marianneknäck (Bild: min)
 

'Mommos vita kakor'-smet (Bild: min)
 

Elsa bakar 'Mommos vita kakor' 20121220 (Bild: min)
 

Alice fyller 'Mommos vita kakor' 20121220 (Bild: min)
 
För en gångs skull gick förberedelserna i lagom fart och jag var färdig (köpta och inslagna) med klapparna i torsdags. I fredags åkte vi till Liseberg och slog ihjäl ett par timmar på strosa runt och kika på allt som finns att se och ungarna fick åka några attraktioner.
 
J & E på Liseberg 20121221 (Bild: min)
 
Alice sov bort i stort sett hela Lisebergsbesöket.
 
Alice på Liseberg 20121221 (Bild: min)
 
I söndags kom mamma, lillasyrran, syskonbarnen, lillalillasyrran och hennes pojkvän och så hade vi uppesittarkväll. Jag och lillasyrran tog en sväng ner till Allum eftersom jag glömt köpa ett par klappar och ungarna behövde nya strumpbyxor. Vi hittade även matchande pyjamasar till kidsen som de sen fick i julaftonsmorgonpresent. Uppesittarkvällen pågick till sena natten, men när vi väl gick och la oss hade vi bockat av allt på att-göra-listan.
 
Listan (Bild: min)
 
På julaftonsmorgon piffades kidsen och sen var det dags för gudstjänst i Furulundskyrkan. Nej, vi är inte fasligt kyrkliga av oss, men töserna sjunger i kyrkans barnkör och ville gärna sjunga även på julafton. Jag tycker dock att det var ett riktigt trevligt inslag på julaftonen och när är väl psalmerna så bra som just kring jul - man kan och gillar ju alla!
 
Julia och Elsa på väg till kyrkan (Bild: min)
 

Samling vid krubban (Bild: min)
 
Sen pulsade vi hem i snön (äntligen en vit jul!!) och julmaten värmdes på och tomten kom och hälsade på (fast han hann inte komma in i år eftersom det tydligen är fler snälla barn än vanligt) och barnen fick klappar i lagom (?) mängd. Sen när de hade fått sitt var det dags för de vuxna att få leka (julklappsspelet) och jag tror att alla var ganska nöjda med sina klappar. När julafton övergick i juldag så var vi till sist bara vår lilla familj kvar. För första gången på evigheter så försvann alla gäster hem till sitt. Lite ovanligt, lite annorlunda, men minst lika bra som om alla stannat.
 
På juldagen hälsade vi på hos farmor och farfar och där hade tomten tid att komma in med klapparna.
 
Alice tycker tomten är lite läskig? (Bild min)
 
Alla fick mer julmat i magarna, ungarna fick mer klappar och fick leka av sig med kusinerna innan vi åkte hem och stupade i soffan.
 
Julen ÄR härlig, men det har varit skönt idag också när julen är över och vi kunnat 'bara vara'.
 
Hoppas alla haft en skön jul och god fortsättning!
 
/ S.

Kommentera

Publiceras ej