Helgen gick i ett tårttöcken, Alice firades på fredagen med farmor och farfar och på lördagen kom mormor, moster A, kusinerna A & E och morfar och A, senare på kvällen kom även familjen Enberg och tårtfikade.
 
På söndagen gjorde vi så lite som möjligt.
 
Måndag jobbade jag och igår morse skulle jag bara byta Alice blöja innan jag skulle rusa till jobbet och märkte genast att hon inte riktig var sig själv och när jag drog av pyjamasen kände jag att hon var varm - feber. Nå, min köksvecka på jobbet och jag kan ju inte lämna kollegorna utan bananer så jag åkte till Willys, handlade, körde matshoppingen till kontoret, satte på kaffe åt kollegorna, loggade in och vidarebefordrade mina mail och så åkte jag hem igen.
 
Vanligtvis vill varken jag eller maken VAB:a, men den här gången sa jag genast att jag gärna stannar hemma. Den här tröttheten gör sig bättre i soffan med en sjuk tvååring och en blädderbok än på jobbet där man bör ha åtminstone lite koncentration på arbetsuppgifterna. Och glömsk som jag är glömde jag såklart att anmäla VAB (gjorde det nu).
 
Igårkväll hade tultan 40°C och febern har gått upp och ner idag med så det blir VAB imorgon också. Ska försöka komma ihåg att maila jobbet... Bäst jag gör det på en gång, annars glömmer jag. Så, då har jag mailat dem. Det här med dåligt korttidsminne är jobbigt. Igår när jag var och handlade tänkte jag: "Just det, ett paket skinka." och började gå mot "skinkhyllan" och hade tagit ett par steg när jag hunnit glömma vart jag var på väg. Så, kollegorna blev utan skinka den här veckan. Kom på vad det var jag skulle ha när jag redan var hemma.
 
SurAlice (Bild: min)
 
Alice är en enveten (hon har ju att brås på ;)) unge som ska ha sin vilja igenom hela tiden. Och hon säger emot om det mesta, ibland är det rätt charmigt, men oftast bara grymt irriterande eftersom hon envisas YLA i högan sky när saker går emot henne. 
 
Det senaste är att hon absolut vill svara i telefonen (särskilt om storasystrarna hinner skrika: "Jag svarar!" då ska HON minsann svara) och får hon inte det så ylar hon så öronen skrumpnar ihop och dör.

Dagens Alice (i söndags)
Pappan: "Kanske pyjamasen med elefanten?"
Alice: "Kanske den med hjärtana!" (det var inget 'kanske' över hennes "kanske")

Dagens Alice (i måndags)
Alice: "Kokolad"
Jag: "Det blir ingen choklad idag det är inte lördag"
Alice: "Jo-o! Kokolad!"
Jag: "Nej" ... sen skrek hon så öronen blödde.
 
Tuba vs trumpet (Bild: min)

Dagens Alice (igår):
Jag: "Sorken har en tuba"
Alice: "Tumpet"
Jag: "Det är ingen trumpet, det är en tuba"
Alice: "TUMPEEET!!!"
 
Dagens Alice (idag)
Vi tittar på TV och det kommer nån läkemedelsreklam där de uppmanar en: "Tänk gult"
Alice: "Nä-ä, tänk blått!"
 
En annan egenskap hon har är att hon är ordningsam, oftast visar det sig genom att hon MÅSTE stänga skåpsluckor/lådor/dörrar. Jag hämtade henne på förskolan en dag så berättade personalen att hon hade försökt stänga luckan/lådan på köket som de har ute på gården och det gick inte. Det hade slutat i att Alice ylade argt och stod och försökte sparka igen lådan. :/
 
Jahaja... "terrible two" är väl här nu då? 361 dagar kvar tills hon fyller tre. ;)
 
/ S.

Kommentera

Publiceras ej