Jag har verkligen grymt ogröna fingrar! Jag kan ingenting om trädgårdsskötsel och jag menar verkligen INGENTING! Jag ser inte skillnad på maskros och ros, jag vet inte vad för växter som trivs på vilken plats och jag visste knappt vilken del man äter på rabarber tills för ett år sen. Så, jag är rätt nöjd med att ha en yttepytteliten tomt.
 
Framsidan 2011 (Bild: Mäklarens från när vi köpte huset)
 
framsidan har vi en liten plätt på vilken det står en rönn och en blodlönn (tror jag att det är) och lite diverse grönt varav det mesta verkar bara vara nedstucket lite hipp som happ (får en känsla av att tidigare ägare stuckit ner blommor hon fått på måfå).
 
Baksidan 2011 (Bild: Mäklarens från när vi köpte huset)
 
baksidan har vi en liten trädgård som inte har plats för mycket, men tidigare ägare har klämt in massor!
 
Vad vi har gjort så här långt - På framsidan tog vi förra året bort en ros (gillar inte rosor och den var konstigt placerad), en järnek, en del ormbunkar, klippte ner den monstruösa klematisen (gissar vilt, kan vara nåt helt annat), rensade bort massor av ogräs (tack igen kusin K som förra året rensade som en besatt) och säkert minst lika mycket planterat. Vi planterade några liljor som inte alls tog sig. I år har det inte blivit ogräsrensat lika mycket som förra året (eftersom kusin K är höggravid och jag är som sagt trädgårdsimbecill), men jag har ryckt lite grönt (ogräs eller inte) och jag har planterat lite jordgubbar som jag hoppas ska trivas.
 
baksidan tog vi förra året bort en enorm stubbe, en gigantisk nyponros och nästan all planteringen på vänster sida (se fotot ovan) fram till vinbärsbusken. Vi satte mer gräs så gräsmattan blev lite större och stack ner lite hallon (på höger sida) som svärmor kom med. I år har vi tagit bort en azalea (eller var det kanske en liten rhododendron?) på höger sida och planterat en vinbärsbuske istället samt rensat bort resten på vänster sida ända fram till slutet av häcken. Cypressen samt allt planterat 'under' den fick gå hädan, den enorma rabarbern likaså, svartvinbärsbusken fick en andra chans genom att flytta till andra (höger) sidan. Jag har planterat krusbär, en blomma-för-dagen och solrosor. Komposten ska bort, gräsmattan ska få bli ännu lite större, den alldeles för stora järneken ska bort och så ska hallonen flyttas lite så de får mer plats (de hamnade lite för tajt förra året).
 
Min förhoppning är att gå från vildvuxet och noll-koll till färre växter (gärna hyfsat lättskötta sådana) och lite mer gräsmatta. Tanken är att ha gräsmatta hela vänster sida och räta till "böjen" på höger sida så det blir lite mer öppet.
 
Baksidan 2011 (Bild: Mäklarens från när vi köpte huset)
 
Och nu ringde maken och sa att vi eventuellt kommer få nya plattor satta på både till fram- och baksida för en överkomlig summa. Man kan ju hoppas?! Och det i sin tur får det att klia i fingrarna på mig att ta ner vår jättestora rhododendron, som står precis intill huset på baksidan (på fotot ovan är den rätt liten, idag går den nästan fram till dörren), så vi kan plattsätta även där den står... Jag kanske ska avvakta tills jag vet om det blir nya plattor eller ej?
 
Vi får väl se vad det blir av detta när jag rensat bort tidigare ägares trädgårdskaos och skapat mitt eget? ;)
 
/ S.
blodlönn, gröna fingrar, klematis, rhododendron, rönn, trädgård, trädgårdsskötsel,

Kommentera

Publiceras ej